Log InLogin aa+

Hold inne Ctrl-tasten (Cmd-tasten for Mac). Trykk
+ for forstørring og - for å forminske.

meny Menu
Home  > FAQ

FAQ - Spørsmål og svar til våre betalte spørreundersøkelser

Spørsmål og svar til det å være medlem i Triaba og våre betalte spørreundersøkelser.

Vennligst les igjennom alle punktene før du kontakter oss. Svaret på problemet ditt kan allerede være besvart i ett av punktene på denne siden.

Hvordan blir jeg medlem i Triaba Panel?

Du kan registrere deg gjennom å fylle ut formularet du finner under fanen "Innmelding" . Medlemskapet er gratis og du kan når som helst melde deg ut av panelet. Du må være 15 år (fylle 15 år det året du melder deg inn) eller eldre for å kunne delta i undersøkelsene.

Hvor lagres mine personlige opplysninger som jeg registrerer? Er det sikkert?

Alle dine personlige opplysninger lagres på server hos Cint AB: "Cint software supports Secure Sockets Layers (SSL) for sampling, panel management and critical panelist information. Cint’s servers are secured by Qbranch, a leading IT systems management company in Sweden". Du kan lese mer om dette hos Cint - http://www.cint.com

Hvordan logger jeg meg inn på min panel konto?

Du kan få dine påloggingsdetaljer ved å gå inn på siden "Innlogging" og fylle inn din e-postadresse.

Du kan også gå direkte til innlogging via linken: www.triaba.no/Log-In

Feilmelding om ugyldig e-postadresse

Hvis du får feilmeldingen «Ugyldig e-postadresse», kjenner ikke Triaba igjen brukernavnet ditt eller e-postadressen din.

Vanlige årsaker til denne feilmeldingen

  • Det er et ekstra mellomrom i brukernavnet eller e-postadressen din.
  • Dette skjer vanligvis hvis du prøver å logge på med navnet ditt i stedet for brukernavnet eller e-postadressen.
  • Det er mer enn ett@-tegn.)
  • Det er ugyldige tegn som parenteser, kolon, semikolon osv.
  • Du har skrevet inn@gmail eller@yahoo i stedet for@gmail.com eller @yahoo.com.

Oppdatering av nettleseren

Hvis du er rimelig sikker på at brukernavnet eller e-postadressen din er skrevet inn på riktig måte, kan du prøve å laste inn påloggingssiden i nettleseren din på nytt, og skrive inn brukernavnet eller e-postadressen en gang til.

Jeg får ikke logget meg inn på min konto.

Det kan være flere årsaker til at du ikke får logget deg inn. Prøv følgende:

1. Endre innstillingene dine for personvern

Sjekk nettleseren

Hvis innstillingene for personvern i nettleseren er satt til «Høy», kan du legge til www.triaba.no i nettleserens liste over tillatte nettsteder. Legg også til nettstedet www.cint.com siden det er de som sender ut undersøkelsene.

Finn ut hvordan du sjekker eller endrer innstillingene for personvern i nettleseren du bruker:

Se etter sikkerhetsprogrammer

Hvis du bruker en brannmur, en proxy-tjener eller et antivirusprogram for å få bedre sikkerhet for datamaskinen din, kan du midlertidig slå av programmet og prøve å logge på Triaba-kontoen din.

Hvis det løser problemet, kan det hende det var sikkerhetsprogrammet som hindret deg i å bruke Triaba-kontoen. Kontakt brukerstøtten for programmet, og spør hvordan du kan bruke det uten at det blokkerer tilgangen til Triaba.

2. Slå informasjonskapsler av eller på

Hvis du prøver å logge inn på Triaba-kontoen din og du får en feilmelding, er sannsynligvis informasjonskapslene i nettleseren din deaktivert. Du må slå dem på for å bruke Triaba-kontoen din. Informasjonskapsler er filer som opprettes av nettsteder du har besøkt, og lagrer informasjon, for eksempel hvilket språk du foretrekker eller profilinformasjon.

Hvis du har slått på informasjonskapsler i nettleseren din, men du fortsatt ser en feilmelding, kan du prøve å åpne et nytt vindu i nettleseren eller lukke andre faner.

Hvis du fortsatt har problemer, kan du prøve å tømme bufferen og fjerne informasjonskapslene.

Google Chrome

  1. Velg Mer  på verktøyraden i nettleseren  Innstillinger .
  2. Velg Vis avanserte innstillinger nede på siden.
  3. Velg Innstillinger for innhold under «Personvern».
  4. Velg Informasjonskapsler .
  5. Slå på Tillat at nettsteder lagrer data på maskinen (anbefales) .

iOS Safari

  1. Trykk på Innstillinger på telefonen.
  2. Trykk på Safari  Blokker infokapsler  Tillat alltid .
  3. Vent i fem minutter, og åpne appen.

Jeg har glemt mitt brukernavn og/eller passord. Hvordan bestiller jeg nytt?

Klikk på fanen for innlogging. Klikk på den blå teksten hvor det står "Glemt ditt passord" og skriv inn din e-post adresse. Du vil da få tilsendt nytt passord samt ditt brukernavn. Du kan også bestille nytt passord via linken under: http://www.cint.com/cpx/ForgotPassword.aspx?GUID=b77f5aa5-a90e-49e0-83c1-abe9f8144375

Hvordan endrer jeg min e-post adresse?

Du må sende en e-post (support(at)triaba.com) med din gamle og din nye e-postadresse. Inkluder samtidig ditt postnummer slik at vi kan være sikker på at det er riktig person som får endret sin e-post adresse.

Hvordan kan jeg endre mine personlige opplysninger?

Du kan endre dine personlige opplysninger ved å logge deg inn på din personlige brukerside. Opplysningene du fyller inn her brukes for å finne ut hvilke spørreundersøkelser som skal sendes til deg og til hvilken konto pengene du tjener skal betales til. Klikk på fanen "Innlogging" for å logge inn. Du vil også kunne gi mer opplysninger om deg selv i forbindelse med at spørreundersøkelser sendes ut. Når du har gjennomført en undersøkelse, vil det vanligvis være noen felter hvor du bes om å gi flere opplysninger.

Hvordan avslutter jeg mitt medlemskap?

Du kan når som helst avslutte ditt medlemskap i panelet. Dette gjør du ved å logge deg inn på din brukerside og velger utmelding. hvis du nylig har mottatt en undersøkelse, kan du oppleve å få en "purring" på denne selv om du er utmeldt fra panelet. Dette kan skje når din profil er valgt ut av et eksternt selskap til en undersøkelse. Vær også obs på at når du først har slettet deg som medlem, kan du ikke melde deg inn igjen med den samme e-postadressen.

Jeg skulle logge meg inn på min konto hos Triaba, men logget meg inn på kontoen jeg har hos et annet panel. Hvordan er det mulig?

Triaba er en del av Cint OpinionHUB og hvis du er medlem av flere panel som inngår i OpinionHUB, kan du logge deg inn til din konto hos andre paneler fra vår side. Du må derfor bruke riktig brukernavn og passord for å komme til riktig panelkonto. Vær oppmerksom på at hvis du er medlem i flere "Cint-panel" som Triaba, kan du ikke svare på samme undersøkelsen flere ganger - og om du skulle klare å svare på samme undersøkelsen flere ganger, vil du ikke få betalt for flere enn ett svar. Du kan sjekke om du er medlem i flere "Cint-panel" ved å skrive inn din e-postadresse i "glemt passord boksen" som du finner under "log inn" fanen.

Hva er saldo på min konto? Hvordan ser jeg hvor mye penger jeg har tjent?

Gjennom å logge deg inn på din brukerside kan du kontrollere din saldo og din utbetalingshistorikk. Dette gjør du via fanen Innlogging.

Hvor mye penger får jeg for en spørreundersøkelse?

Betalingen du får for å svare på spørreundersøkelser avhenger av lengden på undersøkelsen. Beløpet vil variere mellom kr 1 og kr 40. Vanligvis vil du få betalt mellom 5 og 15 kr per undersøkelse, men både kortere og lengre undersøkelser sendes ut med jevne mellomrom.

Hvordan får jeg utbetalt pengene jeg har tjent?

Logg deg inn på din brukerside og trykk på linken "Min saldo". Følg anvisningene som kommer opp. Du vil få en rekke valgmuligheter:

- Utbetaling via paypal; les mer om paypal på deres nettsted paypal.com

- Et gavekort fra Gavekorttorget; les mer på deres nettsted Gavekorttorget.no og finn ut hvilke gavekort du kan velge deg.

- Støtte et veldedig formål.

Det er viktig at du bruker samme e-post adresse i panelet og hos paypal. Hvis du allerede har en Paypal-konto, kan du legge til flere e-postadresser når du er innlogget hos paypal.

Når du har mottatt en e-post fra paypal om at du har fått penger fra oss, må du logge deg inn hos paypal og akseptere/godta innbetalingen. Hvis ikke sendes pengene i retur etter en stund.

Mine penger kommer ikke inn på min konto - hvorfor?

Fra det øyeblikket du velger å utbetale pengene fra din konto til PayPal eller bestiller et gavekort, kan det ta noe tid før utbetalingen skjer. Det kan være pga at utbetalingen venter på å bli iverksatt. Du kan imidlertid se status på din utbetaling på din personlige brukerside. Det bør ikke ta mer enn 5 arbeidsdager fra du har bedt om utbetaling til pengene er på din PayPal-konto. Gavekort sendes som oftest ut 1 gang hver måned av Cint. Det kan derfor ta opp til 30 dager fra du har bestilt et gavekort til du får det.

Hvor kan jeg bruke pengene som er opptjent? Må de brukes til å handle på nettet?

Norske PayPal-kunder kan velge å overføre pengene fra PayPal-kontoen til hvilken som helst norsk bank. Følg anvisningene på nettsiden til PayPal (www.paypal.com). NB: Du må være 18 år for å kunne opprette konto hos PayPal. Hvis du er yngre en 18 år, men fortsatt ønsker å være medlem, kan du spare opp pengene på din personlige konto i panelet til du er gammel nok til å overføre dem til PayPal. Vi håper imidlertid at det kun er midlertidig at det er 18 års aldersgrense hos PayPal. Du kan også be om å få utbetalt pengene via en av dine foresatte sin e-postadresse. Ta kontakt med meg hvis du har spørsmål om dette. Hvis du er yngre enn 18 kan du velge å ta ut din opptjening i form av et gavekort. Sjekk nettstedet www.gavekorttorget.no for mer informasjon om hvilke gavekort du kan velge deg.

Jeg har ikke vært aktiv på en stund og nå er saldoen min 0 på min panelkonto. Hvorfor det?

Hvis du er inaktiv i en lengre periode vil din opptjening i panelet bli satt til 0. I denne sammenheng er inaktiv ca 1 år. De opptjente pengene er ikke borte, men for å aktivere dem igjen må du sende en e-post til kontakt@triaba.com om dette. Triaba vil da ta kontakt med Cint og be dem om å aktivere din konto igjen. Hvis du har vært inaktiv i en lengre periode og/eller din ranking i panelet har blitt lav, kan du uten forvarsel bli slettet fra panelet. Triaba ønsker å tilby markedsundersøkelser til sine medlemmer - og hvis du ikke vil svarer på undersøkelser, er det heller ingen grunn til å sende deg undersøkelser.

Hvor mange spørreundersøkelser vil dere sende til meg?

Antallet undersøkelser du får tilsendt vil variere mellom 1 og 6 per måned. Antallet vil også avhenge av opplysningene som du har lagt inn om deg selv. Mange undersøkelser er kun for en viss type personer, for eks bileiere. De fleste panelister får imidlertid ca 3 undersøkelser per måned. Du må imidlertid logge deg inn på din personlige side for å sette inn antallet undersøkelser du ønsker å motta. Hvis du ikke gjør det, vil du kun motta 1 undersøkelse per måned. Hvis du lar være å svare på flere av undersøkelsene, vil du bli nedprioritert når nye undersøkelser skal sendes ut. De som ønsker å delta blir prioritert.

Hvordan svarer jeg på en spørreundersøkelse?

Du vil få tilsendt spørreundersøkelser til din e-postadresse som du registrerte da du meldte deg inn. I e-postene med innbydelse til å delta vil det være en link til undersøkelsene. Undersøkelsen åpnes i et nytt vindu og du vil bli veiledet videre.

Når jeg klikker på linken står det at spørreundersøkelsen er stengt/avsluttet. Hva betyr det?

Av erfaring vet vi at ikke alle har tid eller mulighet til å svare på spørreundersøkelsene vi sender ut. Dette pga av ferie m.m. Derfor sendes innbydelsen ut til et større antall medlemmer og undersøkelsen avsluttes når ønsket antall svar har kommet inn. Deretter kan ingen flere panelister svare på undersøkelsen. Hvis du svarer seint på undersøkelsen, kan det være at ønsket antall deltagere allerede har svart på undersøkelsen. Det vil derfor lønne seg å være tidlig ute å svare på undersøkelsene.

Hvorfor får jeg av og til ikke lov til å svare på mer enn et par spørsmål? Hva er screenout?

Enkelte undersøkelser er rettet mot en bestemt gruppe personer, for eksempel allergikere. Derfor innledes undersøkelsene med et antall spørsmål for å se om du passer inn i målgruppen, såkalte screenout-spørsmål. Om du ikke er i målgruppen avsluttes undersøkelsen.

Jeg må fylle inn de samme opplysningene om alder, kjønn og bosted flere ganger og jeg blir sendt videre og videre i syetemet. Hvorfor det?

Hvis en undersøkelse er fulltegned eller stengt, vil du kunne oppleve å bli sendt videre til neste ledige undersøkelse. Noen ganger kan du oppleve å bli sendt videre mange ganger før det blir funnet en ledig undersøkelse som passer din profil. For hver gang du blir sendt videre blir du spurt om alder, kjønn og bosted og disse opplysningene sjekkes opp mot den aktuelle undersøkelsen som er plukket ut til deg. Vi vet at det kan være kjedelig å måtte besvare disse spørsmålene mange ganger, men vi håper at du har forståelse for dette.

Når jeg klikker på linken til spørreundersøkelsen, får jeg beskjed om at spørreundersøkelsen er stengt/ eller at kvoten er full, hvorfor?

At spørreundersøkelsen er stengt innebærer at ett av følgende har skjedd:

- Undersøkelsen er rett og slett ferdig og selskapet som gjennomførte undersøkelsen har stengt for flere svar. Normalt er en undersøkelse åpen i 2 til 7 dager, men enkelte ganger kan man oppleve at undersøkelsen er stengt bare minutter etter at du mottok den. Dette kan skje når en undersøkelse nesten er fulltegnet og det sendes ut en siste runde med innbydelser for å få fulltegnet undersøkelsen. Når en undersøkelse er full, skal du normalt bli sendt videre til neste ledige undersøkelse.

- Ønsket antall svar har kommet inn.

- Hvis du er medlem i et annet panel i OpinionHUB og forsøker å svare på en og samme undersøkelse mer enn 1 gang, vil du også oppleve at du får beskjed om at kvoten er full eller at du ikke passer inn i målgruppen. Noen ganger kan du også oppleve at du blir takket for dine svar, selv om du ikke har svart på undersøkelsen

De fleste undersøkelsene vil slutte å fungere hvis du er inaktiv i mer enn 10-15 minutter. Status vil da bli "Timed out" og du blir ikke kreditert for å ha svart på undersøkelsen. Hvis du opplever dette, må du snarest sende en e-post til Triaba eller Cint slik at fullførte undersøkelser blir registrert og du får betalt. "Quota full" betyr at undersøkelsen for en bestemt gruppe respondenter er fulltegnet. Dette kan du få beskjed om helt i begynnelsen av en undersøkelse, eller etter at du har svart på spørsmål vedrørende alder, kjønn og bosted. Ofte vil du bli sendt videre til neste ledige undersøkelse når dette skjer.

Hvordan håndteres mine svar og personopplysninger?

Alle svar behandles anonymt og kan ikke spores tilbake til deg. Du er fullstendig anonym i undersøkelsen og resultatet av undersøkelsen brukes kun i sammensatt form. Dine personlige opplysninger behandles i samsvar med norsk lov om personvern og gis ikke ut til noen eksterne.

Er pengene jeg får for å svare på spørreundersøkelsene skattepliktige?

Nei! Skatt Øst opplyser at; Så lenge denne ”virksomheten” ikke er en del av en type næringsinntekt, skal de nevnte inntekter ikke beskattes. Dette anses å være likestilt med tilfeldige inntekter så som gevinster og lignende.”

Jeg fikk en feilmelding på spørreundersøkelsen

En feil på en undersøkelse kan oppstå av forskjellige årsaker. De to vanligste årsakene er:

1. Hvis cookies ikke er tillatt på din maskin, vil du ikke bli gjenkjent av systemet som deltager i en undersøkelse. For å kunne svare på undersøkelse må du tillate at det lagres en cookie på maskinen din når du holder på med en undersøkelse.

2. Hvis du er inaktiv i en lengre periode under en undersøkelse, vil du automatisk bli "timed out" fra den. Det er ikke mulig å starte den på nytt eller å få sendt undersøkelsen enda en gang.

Spørreundersøkelsen vil ikke starte. Det vises bare en tom side

Cint bruker cookies i sine undersøkelser og for å kunne svare på undersøkelser, må nettleseren din akseptere cokies.

Det er forskjellig fra nettleser til nettleser hvordan man stiller inn for å akseptere cookies. Slik tilpasser du innstillingene i Microsoft Internet Explorer:
 Microsoft Internet Explorer 7.0 (norsk )

1. Velg menypunktet "Verktøy"
 2. Velg "Alternativer for Internett"
 3. Velg fanen "Personvern"
 4. Sett sikkerhetsnivået til "Middels"
 5. Klikk"Bruk" og deretter "OK"
 

Kan jeg invitere andre til å bli medlem?

Ja, det ville vi ha satt pris på om du gjorde, men ikke spam andre om det å bli medlem i panelet.

Triaba Panel på Facebook - kan jeg bli medlem?

Ja, selvfølgelig. Medlemmer av vår facebook-gruppe kan vinne gavekort eller en Paypal utbetaling. For å kunne delta i konkurransene må du ha svart på minimum 1 undersøkelse den aktuelle måneden konkurransen er.

Jeg har hørt at dere har konkurranser og betaler folk for å blogge om Triaba. Stemmer dette?

Vi har jevnlige konkurranser i vår facebook gruppe. Melder du deg inn der kan du delta i konkurransene.

De av våre medlemmer som blogger om det å være medlem i Triaba, kan vinne et gavekort på 300 kr.

Jeg tror jeg er blitt slettet som medlem. Hvorfor det?

Den vanligste årsaken til at noen blir slettet i panelet er at de ikke svarer på undersøkelser. Hvis du ikke har svart på undersøkelser i løpet av et års tid, er din ranking i panelet blitt så lav at du risikerer å bli slettet. Hvis du ønsker å bli medlem igjen, kan du ikke bruke den samme e-postadressen flere ganger.

En annen årsak kan rett og slett være ditt valg av e-postadresser. Vi opplever daglig falske registreringer i panelet og det brukes gjerne hotmail eller gmail når det opprettes falske registreringer i panelet. Hvis du har valgt en e-postadresse som ligner på de typiske uekte registreringene, kan du feilaktig bli slettet. Hvis du tror at dette har skjedd med deg, er det bare å sende oss en e-post og vi aktiverer din registrering.

Jeg har meldt meg inn, men ikke mottatt passord og brukernavn. Hva har skjedd?

Svært mange skriver e-postadressen feil når de melder seg inn i panelet vårt. Det er hovedgrunnen til at man ikke mottar undersøkelser eller passord/brukernavn.

For å sjekke om du er registrert som medlem, skriv inn din e-postadresse når du har åpnet følgende link:

http://www.cint.com/cpx/ForgotPassword.aspx?GUID=b77f5aa5-a90e-49e0-83c1-abe9f8144375

Hva er Cookies?

Informasjonskapsel (engelsk HTTP cookie, opprinnelig Netscape Cookies) lagres lokalt på f.eks. platelageret også kalt harddisk for at nettleseren skal kunne ivareta personlig informasjon fra forskjellige vevtjenere på nettet, f.eks. identifisering og sporing av brukernavigering. Bruk av informasjonskapsler gjør det enkelt for programmerere å håndtere f.eks. brukerpreferanser og elektronisk handlekurv.

Informasjonskapsler ble introdusert i 1994 av Netscape Communications Corporation i Netscape Navigator for å ta vare på informasjon om sesjoner, noe som ikke støttes i HTTP
  

Kan jeg bruke min Smart Telefon og/ eller Nettbrett til å svare på undersøkelser?

Enheten du bruker til å svare på undersøkelser med, må kunne lagre cookies. Hvis ikke vil ikke dine svar bli registrert og du får ikke betaling! Last ned vår App hvis du ønsker å bruke telefonen din når du svarer på undersøkelsene.

Slik skrur du på cookies

Velg oppskrift for nettleseren din under for å skru på cookies (informasjonskapsler).

Lurer du på hvilken nettleser du har nå? Få svaret her

Chrome

  • Åpne en ny fane og skriv chrome://settings i adressefeltet
  • Trykk på ”Vis avanserte innstillinger / Show advanced settings”
  • Under ”Personvern / Privacy”, trykk på knappen ”Innstillinger for innhold / Content settings”
  • Under ”Informasjonskapsler / Cookies”, velg ”Tillatt at nettsteder lagrer data på maskinen / Allow local data to be set”
  • Trykk ”Ferdig / Done”

Firefox

  • Velg Firefox i menyen øverst, og deretter ”Innstillinger / Preferences”
  • Velg fanen ”Personvern / Privacy”
  • Under ”Historikk / History”, velg ”Firefox skal: Bruke egne innstillinger for historikk / Firefox will: Use custom settings for history”
  • Marker ”Tillat infokapsler / Accept cookies from sites”
  • Trykk ”OK”

Internet Explorer

  • Velg ”Verktøy / Tools”, deretter ”Alternativer for Internett / Internet Options”
  • Velg ”Personvern / Privacy”
  • Under ”Innstillinger / Settings”, dra glidebryteren ned til ”Medium Høy / Medium High” eller lavere
  • Trykk ”OK”

Opera

  • Velg ”Innstillinger / Preferences”
  • Velg ”Personvern & sikkerhet / Privacy & Security”
  • Under ”Informasjonskapsler / Cookies”, velg ”Tillat at data lagres lokalt / Allow local data to be set”

Safari

  • Velg ”Safari” i menyen øverst, og deretter ”Valg / Preferences”
  • Velg ikonet ”Personvern / Privacy”
  • Marker ”Blokker informasjonskapsler og andre nettstedsdata: Aldri / Block cookies and other website data: Never”